maandag 14 maart 2011 / Trouw /

Ook interessant

Elk jaar verdwijnt 25 miljoen euro aan bouwmachines

,,Bouwbedrijven zetten rustig na een telefoontje van een zogenaamde klant een bouwmachine van 125.000 euro om zes uur 's ochtends keurig bij een bepaald kilometerpaaltje", vertelt Anton van Loon van de brancheorganisatie van fabrikanten en importeurs van bouwmachines en -voertuigen (BMWT). ,,Maar als zij wegrijden, komt de volgende transportwagen voorrijden en is de machine verdwenen."

 

Voorgoed, meestal. Per jaar wordt voor gemiddeld 25 miljoen euro aan grote bouwvoertuigen gestolen. Grote machines zoals kranen, bulldozers en tractoren.

 

Ver komen ze niet: omdat ze lastig te vervoeren zijn, wordt 60 procent al binnen een straal van 250 kilometer doorverkocht. Desondanks vindt de politie maar vijf procent terug.

 

De gloednieuwe Identificatiegids Werkmaterieel moet politie, verzekeraars en schadeonderzoekers een handje helpen. Deze gids werd onlangs gepresenteerd door BMWT en het Verzekeringsbureau bestrijding Voertuigcriminaliteit (VbV).

 

Agenten weten de verschillende machines niet uit elkaar te houden, legt Van Loon uit. En de unieke identificatienummers op de grote machines zijn nauwelijks te vinden. Fabrikanten plaatsen ze namelijk op de meest uiteenlopende plekken - van de wielen tot de bovenkant van cabines.

 

De gids bevat tekeningen van verschillende voertuigen, waarop de mogelijke plekken van de identificatienummers staan aangewezen. Verder staan er tips in om gestolen materieel te herkennen.

 

Nieuwe verf rondom het identificatienummer of een aanbod op marktplaats met alleen een vermelding van een telefoonnummer is bijvoorbeeld verdacht.

 

Maar daarmee is nog niet alles opgelost. Zo staan de voertuigen van al gauw een ton doorgaans slecht beveiligd op afgelegen bouwterreinen. Gek genoeg geldt dat ook voor grote projecten: vooral bij de aanleg van wegen, nieuwbouwwijken en de hsl-lijn, verdween de afgelopen jaren materieel.

 

Ook de beveiliging van de machines laat te wensen over. Met één sleutel kun je vaak alle apparaten van één merk openen. Duurdere machines zijn wel uitgerust met een voertuigvolgsysteem, waarmee de locatie kan worden getraceerd, maar deze maken professionele, criminelen zo onklaar.

 

De mentaliteit in de bouwsector moet veranderen, stelt Van Loon. ,,Er wordt te weinig gevraagd naar registratiepapieren. Zodra wel bekend wordt dat aan een machine een luchtje zit, laten bedrijven deze als een hete aardappel vallen.

 

Niemand wil te maken hebben met de criminele wereld. Dan liggen straks plotseling de voorruiten van je auto eruit." Om heling beter tegen te kunnen gaan, gaat Van Loon binnenkort in gesprek met het OM.

 

Foto: cc

Gepubliceerd in Trouw