woensdag 10 maart 2010 / Azie.nl /

Ook interessant

Bullet trein: boegbeeld van modern Japan

De langwerpige neus gaat haast onmerkbaar over in een lange rij coupés. Twee schuine koplampen geven het futuristische toestel een kwaadaardig uiterlijk.

 

Met driehonderd kilometer per uur scheert de trein over de Japanse rails van Osaka naar Tokio. De bullet trein is het boegbeeld van de Japanse moderniteit.

 

Shinkansen
De hogesnelheidstrein in Japan dankt de bijnaam Bullet trein (kogel trein) aan zijn gestroomlijnde uiterlijk en aan de topsnelheden die hij bereikt.

 

De Japanse naam is Shinkansen.Het systeem van bullet treinen is het drukste hogesnelheidstreinsysteem ter wereld.

 

Reizigers staan in keurige rijen op de juiste plaats op het perron. Met behulp van je kaartje en de perronborden vind je gemakkelijk de goede plek.

 

Als een eindeloos lange slang glijdt de trein het Osaka station binnen. De deur van jouw coupé komt precies voor je neus tot stilstand.

 

Uitzonderlijk veilig
Mannen in uniform staan naast de deuren. Met rode aanwijsstokken en een microfoon in hun handen houden ze de boel in de gaten.

 

Druk wijzend geven ze aan wanneer de trein klaar is voor vertrek. Dan rennen ze naar de volgende trein die al komt aanrijden.

 

De bullet trein is een bijzonder veilig vervoermiddel. Het systeem van treinen vervoerde inmiddels al ruim zeven miljard passagiers.

 

Nog nooit overleed ook maar één passagier aan een ongeluk.

Perronmedewerkers zijn goed getraind en bij aardbevingen komen de treinen automatisch tot stilstand.

 

581 kilometer per uur
Al in het station versnelt de trein behoorlijk. Buiten op de rails lijkt het toestel bijna op te stijgen. Bomen en elektriciteitspalen langs de rails zijn slechts te zien in flitsen.

 

Het stadslandschap vliegt voorbij. Je wordt letterlijk duizelig van de snelheid. Testtoestellen bereikten snelheden 581 kilometer per uur. Het personenvervoer gaat tot driehonderd kilometer per uur.

 

Eerste trein in 1964

De bullet trein veranderde het vervoer in Japan flink. In 1964 reed de eerste trein tussen Tokio en Osaka, de twee grootste metropolen van Japan.

 

De reistijd halveerde tot slechts drie uur en tien minuten. Plotseling waren dagtrips tussen de twee steden mogelijk.

 

Zakenlieden zagen nieuwe kansen en de vraag naar vervoer steeg. Binnen drie jaar had de trein al één miljoen passagiers vervoerd. In 1976 waren dat er een miljard.

 

Geen kruisingen
In één ruk rijd je door naar de volgende stad. De Bullet trein kruist nooit met ander vervoer. De trein heeft zijn eigen rails zonder wegovergangen. Het gebied rondom een bullet rails is zelfs strikt verboden terrein.

 

Het bullet trein verkeer wordt centraal geregeld. Met een Automatisch Trein Controle systeem zijn verkeerslichten en borden overbodig. Alles is georganiseerd per computer.

 

Nooit vertraging

Stipt op tijd bereik je Tokyo. Vertraging is bij de bullet trein een grote uitzondering. In 2003 viel de gemiddelde aankomsttijd binnen zes seconden van de geplande aankomsttijd. Hierbij zijn de onregelmatigheden van tyfonen en aardbevingen meegerekend.

 

Per dag reizen bijna 415.000 passagiers met de bullet trein. Japan was het eerste land dat hogesnelheidslijnen aanlegde. Geen andere hoge snelheidstrein vervoerde dan ook zo veel mensen.

 

Met een zoemend geluid vertrekt de trein naar het volgende station. Drie minuten later arriveert alweer de volgende.

 

Foto: cc

Gepubliceerd op Azie.nl