donderdag 26 mei 2016 / Sprout /

Ondernemers

Yepp, vanaf de eerste schets


Als ontwerper bij Bobike vond Michel Krechting (63) het kinderstoeltje opnieuw uit. Als eigenaar van het bedrijf GMG, toverde hij het fietszitje om tot lifestyleproduct Yepp.

Weg met die zwarte fietsstoeltjes van stalen buizen en zeildoek, dacht Michel Krechting midden jaren tachtig. De industrieel ontwerper klopte aan bij autostoeltjesfabrikant Dremefa met het idee voor een nieuw fietszitje. Van plastic en met wat kleur, als tegenhanger van de ‘vreselijke oubollige’ stoeltjes die destijds de standaard waren, geleverd door GMG.

Het lukte: onder de door Krechting bedachte naam Bobike werden de fietsstoeltjes marktleider en niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Een paar banen later verlangde Krechting, inmiddels 55, terug naar kinderzitjes, maar dan zónder baas boven hem. Bobike wees zijn overnamebod af, dus kocht Krechting in 2007 met eigen geld en een banklening de meerderheid van de aandelen van concurrent GMG. Hij sloot de fabriek in Gouda en nam ontwerpbureau Van der Veer in de arm, al dertig jaar huisontwerper van Gazelle. Met Peter van der Veer, een studiegenoot van hem aan de Design Academy in Eindhoven, sloot hij een langdurige samenwerking met variabele beloning.

De nieuwe stoeltjes mochten in niets lijken op de bestaande zitjes. “Die zijn zwart - omdat dat bij alles past - en hebben zo’n kussentje dat er altijd uitwaait of gestolen wordt.” Krechting wilde geen gebruiksvoorwerp, maar een lifestyleproduct maken: kleurrijk, met accessoires en modieus. De naam Yepp werd gekozen uit een flinke lijst omdat hij lekker bekte en in alle talen een positieve associatie opriep. Het eerste stoeltje was er binnen een jaar. Geproduceerd in een Italiaanse fabriek - inmiddels gebeurt dat in China - van hetzelfde zachte materiaal als de klompen van Crocs. Op de Fietsvakbeurs hing Krechting in 2009 een wand vol Crocs en een kledingrek vol Yepp-stoeltjes, “dat nodigt uit om te voelen.” Zo maakte hij het verband in een split second duidelijk: “Crocs, lelijk hè? Maar wel uiterst comfortabel.”

Toen Yepp de ‘brutale’ eerste prijs van 139 euro verlaagde naar 119 euro ging het hard. GMG nam het marktleiderschap weer over, Bobike moest in 2013 een doorstart maken. Yepp werkt nu met een team van zeven mensen en verkoopt allerlei fietsproducten. Nieuwste aanwinst zijn de helmpjes, gemaakt in samenwerking met Amerikaanse kinderhelmgigant Nutcase. Yepp verkoopt succesvol in Nederland, Amerika, Canada, Japan, Australië en Duitsland en is marktleider in Nederland en fietsland Denemarken. Over een nieuwe generatie zitjes wordt al nagedacht. Niet vanwege de technische levensduur, “onze grootste concurrent wordt zo langzamerhand marktplaats,” maar om snel te evolueren.

 

Kleur

Bij Bobike kreeg Krechting kleur er

maar mondjesmaat doorgedrukt. Met

Yepp ging hij er vol voor. Hij begon met

vier basiskleuren, waarvan één zwart.

Die werd eerst nog het meest verkocht.

Inmiddels zijn er zestien verschillende

kleuren, sommige exclusief voor

bepaalde groothandels. Oranje loopt,

met het oog op veiligheid, vooral goed

in Amerika.

 

Crocs-materiaal

De eerste maanden ontwierp Yepp nog

met mesh, een luchtig geweven textiel.

Tot een van de ontwerpers in Milaan op

een terrasstoel ging zitten. Dít materiaal

moest het worden. Het zachte spul

heette EVA, bekend van Crocs.

Schokabsorberend, lichtgewicht,

isolerend en makkelijk schoon te

maken.

 

Gaatjes

Volgens Krechting was het design van

Crocs geen voorbeeld – “daar wilden

we juist ver vandaan blijven.” Toch

kreeg Yepp óók gaatjes. Handig voor

ventilatie, acceptabel voor jongens én

meisjes en bovendien niet, zoals een

bloemetjespatroon, binnen een paar jaar

ouderwets. In de gaatjes klikken ouders

inmiddels fietslampjes en de letters van

de naam van hun kind.

 

Gepubliceerd in Sprout