donderdag 16 april 2015 / Sprout /

Ondernemers

Sunshower, vanaf de eerste schets

De Sunshower, het ideale product voor ijdele miljonairs, wilde de eerste jaren maar niet van de grond komen. Met een flinke pivot maakten Merijn Wegdam (38) en Os car MeijER (37) toch een succesverhaal van hun gouden combi.

 

en douche-zonnebankcombinatie. Het idee stond in een oud notitieboekje van Merijn Wegdam, samen met studievriend
Oscar Meijer schreef hij in 2002 een businessplan. Bij de patentaanvraag ontdekte hij alleen dat een Engelsman in 1981 op hetzelfde idee was gekomen. Ze stuurden hem een brief - andere
gegevens had hij niet achtergelaten - die een half jaar later werd beantwoord met een uitnodiging voor een businesstrip. De gastheer bleek een goedlachse uitvinder zonder veel ondernemerstalent die de jongens in de kroeg voorstelde aan zijn vermogende vrienden. Twee weken later vloog één van deze vrienden naar Nederland en werd voor bijna 1 miljoen euro (700.000 pond) aandeelhouder. Met het nieuwe budget maakten de jongens animatiefilmpjes die dienden als reclame en ze vertoonden hun eerste Sunshowers op de miljonairsfair. Ze wonnen drie rondes van New Venture in 2003, de Sprout Business Boost in 2006 en deden op kosten van een tv-programma over the American dream zelfs een gooi overzees. Nadat een deal met Playboy Mansion stukliep wegens een gebrek aan sponsors, plaatsten ze hun Sunshower in het huis van Hulk Hogan. Ondertussen verschenen er campagnes over de negatieve

gezondheidseffecten van UV-straling en gingen steeds meer zonnebankfabrikanten failliet. De Sunshower bleek bovendien duur (5.000 euro) en lastig te installeren. Toen de vrienden in 2008 hun zoveelste verliesjaar afsloten, besloten ze radicaal van koers te veranderen. Ze dimden de lampen van de Sunshowers die ze in hun twee studentenhuizen hadden achtergelaten en vroegen de zestig bewoners om vijf minuten per dag te douchen, zonder tussendoor te wintersporten of al te gezond te eten. Na twee maanden bleek het vitamine D gehalte van de studenten te zijn verdubbeld, zonder enige huidschade. Dermatologen waren enthousiast. Sunshower kreeg een medische dochter: Dermasun, voor lichttherapie bij huidaandoeningen. Zelf stortten de ondernemers zich weer op de Sunshower en toverden hem om in een beschaafde badkamertoepassing voor vitale vijftigplussers. De flashy uitstraling verdween, de lampen werden afgestemd op een gezonde bruining en een dagelijkse dosis vitamine D. De vernieuwde Sunshower verwarmt ook stijve spieren met extra toegevoegde infraroodgolven. Raak. Dit jaar verwachten de mannen in Nederland zo’n vijfduizend Sunshowers te verkopen, ze zijn al bezig in België en beginnen straks aan Engeland. Ze denken elke twee jaar te gaan verdubbelen.

 

Uitstraling
Het blauwe licht en de goudkleurige
lijsten voor miljonairs werden in 2008
vervangen door rustige kleuren die in
iedere badkamer passen.


Goedkoper
Het bedieningspaneel voor afzonderlijke
lampen, om bijvoorbeeld alleen het hoofd
te bruinen, werd geschrapt. Dat scheelt
20 tot 30 euro in de kostprijs. Zonder het
blauwe glas en dikke staal zakte de prijs
ook: een Sunshower kost nu tussen de 750
en 3.000 euro.


Ophangen
In de muur ingebouwde Sunshowers bleken
onhandig voor bestaande badkamers, dus
kwam er een ophangmodel. Toch worden
er vooral ingebouwde apparaten verkocht
aan mensen die willen verbouwen.


UV straling
Met gezondheid in plaats van beauty
als doel, werd de UV-straling flink naar
beneden bijgesteld. De Sunshower kreeg
er ook korte infraroodgolven bij, goed
voor de bloedsomloop en stijve spieren.

 

Gepubliceerd in Sprout.