vrijdag 25 april 2014 / Sprout /

Ondernemers

Stormparaplu, vanaf de eerste schets

Omdat hij die maand al drie paraplus had versleten, besloot Gerwin Hoogendoorn (34), student Industrieel Ontwerpen in Delft, af te studeren op de oplossing voor alle problemen rond het onding. Hij wilde af van geknakte geraamtes, prikkende uiteindes en vooral van binnenstebuitenklappers. Het resultaat: Senz.

Gerwin Hogendoorn tekende de gekste ideeën in zijn schetsboek, zoals een luchtparaplu met ingebouwde pomp, een verticale staaf die omringende druppels zou wegblazen en een draaiconstructie zoals die van de twee-seconden-uitklap-tent. Uiteindelijk bleef van de tien concepten toch het traditionele uitklapidee over. “Zonde dat ik zo dichtbij het origineel ben gebleven’, vindt Gerwin, ‘maar dat is nou eenmaal geniaal.”

De vroegere vliegeraar en surfer maakte zijn model wel aerodynamisch door de achterzijde van het regenscherm langer te maken. Zo trekt de wind de paraplu niet alle kanten op, maar brengt hem juist in evenwicht. Je moet hem daarom niet stevig, maar juist losjes vasthouden.

Samen met mede-studenten Gerard Kool en Philip Hess besloot Gerwin de markt op te gaan met de paraplu. Mexx werd launching customer en betaalde een deel van de eerste 10.000 exemplaren vooruit. Maar toen Mexx de jongens vroeg voortaan een licentie van het merk af te nemen en de distributie voor 80 procent zelf te verzorgen, besloot Senz op eigen benen verder te gaan.

Dankzij een kleine internationale media-hype na de lancering in 2006 waren de schappen al na tien dagen leeg en won de paraplu designprijzen van over de hele wereld, waaronder Red Dot, iF, en IDEA. Gerwin: “We hebben een oplossing gevonden voor een herkenbaar probleem dat blijkbaar overal speelt.”

Binnen een jaar had Senz distributeurs in Nederland, Duitsland en de Europese relatiegeschenkenbusiness. Een half jaar later volgden Japan en Amerika. Inmiddels ligt de exclusieve Senz6 variant in 150 Europese high fashion winkels en wordt het assortiment uitgebreid met parapluklemmen voor op de fiets en andere - nog geheime - producten die volgens de ontwerpers veel beter uitgevoerd kunnen worden.

Steviger geraamte
De binnenste baleinen (spaken)

van de Senz umbrella zijn niet

halverwege, maar pas aan het

uiteinde van de buitenste baleinen

bevestigd. Zo is de constructie

steviger en verdwijnt het geraamte

bij het inklappen onder het doek.

De constructie kon in de dummie

nog niet worden toegepast, maar

verscheen al snel in de schetsen.

Carbon of staal
Als student wilde Hogendoorn voor

het geraamte het sterkste materiaal

gebruiken dat hij kende: carbon.

Maar in praktijk bleek dat onnodig

duur: een paraplu van carbon zou

250 euro kosten. Gerwins model

trotseert nu windsnelheden van

100 km per uur met buitenste

spaken van staal en binnenste

spaken van glasvezel, met

prijzen van 25 tot 60 euro.


Puntvrij
Om alle ellendige punten van de

paraplu af te dekken, ontwierp

Senz klepjes voor de

spaakuiteinden, zogenaamde

'eyesavers', en maakte van de

bovenkant een platte dop. In een

goedkoper model voor de jongere

doelgroep zijn de eyesavers

weggelaten. Bij de net

uitgebrachte golfvariant is juist de

bovenste punt van de ouderwetse

plu weer teruggekomen, zodat die

gemakkelijk in de golftas vastprikt.

Handvat met logo
Al in de eerste ontwerpen klikte

Gerwin twee delen van een

handvat in elkaar om de paraplu

op te steken. Op verzoek van

Mexx voegde Senz daartussen

een extra ring toe voor het logo.

Dat werd alleen in de eerste

Mexx-lading bedrukt. Toen Senz

op eigen voet verder ging, bleef

de ring blanco.

 

Gepubliceerd in Sprout