woensdag 16 december 2015 / Sprout /

Ondernemers

Soopl, vanaf de eerste schets

Mobiele kledingrekken zijn vaak verschrikkelijk instabiel. Arjan Kaan ontwikkelde na jarenlang werken in de modebranche uit pure frustratie de oplossing: de Soopl Fashion Trolley.


De behoefte aan een handiger kledingrek ontstond bij Arjan Kaan uit pure gêne. Hij viel als vertegenwoordiger van een kledingmerk letterlijk een winkel binnen met een vol kledingrek. Het was het toppunt van voortdurende frustratie, de kleine wieltjes die wel vaker bleven hangen achter een stoeprand of drempel. Jaren later – inmiddels was Kaan zelfstandig verkoper van knopen en ritsen – verscheen een oplossing op zijn netvlies in de ontwerpatelier van een kinderwagenproducent. Thuis maakte hij een schets van kledingrekken met dezelfde grote wielen. De schets verdween in zijn portemonnee en kwam pas jaren later weer tevoorschijn.

 

Prototype

Kaan zat toen zonder baan en zag dat kledingprofessionals nog steeds met die onhandige rekken op kleine wieltjes rondsjouwden. Het is nu of nooit, dacht hij. Met een microkrediet en innovatievouchers hield hij brainstormsessies met professionals en liet TNO zijn concept testen. Negen maanden later 3D-printte Kaan een ‘redelijk dramatisch’ eerste prototype. “Het rek zwabberde alle kanten op en was niet mooi in verhouding.”

 

Ontwerpbureau

Dankzij de hulp van een ontwerpbureau werd het tweede prototype wél stevig en stijlvol. Kaan liet de Soopl Fashion Trolley produceren in een Chinese fabriek. Omdat hij als toeleverancier geen plekje kreeg op de belangrijkste Nederlandse kledingbeurs, de Modefabriek, bedacht hij de gratis Soopl Delivery Service. Met de Soopl kledingrekken, vijftien studenten en een hele stapel flyers hielp hij kledingmerken met het opzetten van hun beurskraam. Voor het afbreken konden de merken alleen nog de Soopl Fashion Trolleys gebruiken tegen betaling. Kaan zette aan het eind van de beurs een vrachtwagen met tweehonderd Soopl Fashion Trolleys en een pinautomaat op de parkeerplaats. In een paar uur waren ze allemaal verkocht. Hetzelfde trucje paste Soopl toe op zeven andere beurzen. Inmiddels kom je de Soopl Fashion Trolleys op allerlei plaatsen tegen.

 

Treurige kledingrekken

De traditionele kledingrekken die concurrenten nu soms ook op grote wielen zetten, zien er volgens Kaan maar treurig uit. “Daar is de modebranche natuurlijk gevoelig voor”. Omdat klanten erom vroegen, verkoopt Soopl sinds 2012 ook kledinghangers. Hangers werden zelfs even de belangrijkste focus van Soopl, toen zijn Chinese fabriek failliet ging en de productiemiddelen voor de kledingrekken maandenlang zoek waren. Inmiddels loopt de verkoop van de rekken weer goed: Soopl verkoopt er honderden per maand, in 25 landen.

 

Stevig
De scharnieren die de Soopl Fashion

Trolley opvouwbaar maken,

zwabberden in het eerste prototype.

aan zette in de tweede versie de

scharnieren daarom vast met hulzen.

 

Design
Soopl werd pas een designmodel toen

Kaan zijn eigen maat wielen ontwierp

en daardoor het ontwerp van zijn

kledingrek goed in verhouding bracht.

In 2007 werd de Fashion Trolley door

De Nederlandse Design Prijzen

genomineerd in de categorie

Professioneel Product.

 

Dopjes
De dopjes aan het eind van de

uitschuifbare ophangbuis braken

vaak af, klaagden klanten. Soopl

veranderde niet het materiaal, maar

het ontwerp. Door de dopjes te

verstevigen op de plek waar ze

uitsteken, breken ze nu niet meer af.

 

Flexibele bodemplaat
Om kleding niet verstrikt te laten raken

in de wielen rustte Kaan zijn Soopl

Fashion Trolley uit met kapjes over de

wielen en een bodemplaat van textiel.

In het nieuwste model zit de bodemplaat

niet vast met popnagels, maar met ritsen,

om het bedrukken met bedrijfslogo’s te

vergemakkelijken.

 

Gepubliceerd in Sprout