maandag 25 augustus 2014 / Sprout /

Ondernemers

Dopper, vanaf de eerste schets

Merijn Everaarts vond al dat gewapper van vrouwen met
waterflesjes maar een modegril. Bovendien was het milieuonvriendelijk; kon dat niet anders, vroeg hij zich af. Na het zien van de documentaire ‘Plastic soep’ brainstormde hij net zo lang tot hij een duurzaam alternatief had: de Dopper.

 

Om alle Dutch Designers mee te laten denken over zijn duurzame
waterfles, zette Everaarts een ontwerpwedstrijd uit. Inspiratie
om er wat reuring omheen te creëren haalde hij van de buis: de
flashmob voor het 24e seizoen van Oprah Winfrey in 2009. Een paar
maanden later trapten 400 mensen dansend de Dopperwedstrijd af
op de Haarlemse Grote Markt en haalde Everaarts de media.

Van de 100 ingezonden ontwerpen bleken er tien bruikbaar. Het
model van Rinke van Remortel won, omdat zijn flesje makkelijk
schoon te maken was en gecustomized kon worden. Het maakproces bleek lastiger. De Dopper mocht absoluut niet lekken. Tientallen prototypes stuurde hij terug nadat hij met cola of zeepsop had getest waar ze toch nog lekten.

De 10.000 euro die de ondernemer in gedachten had was al snel op,
dus begon hij aan zijn ton spaargeld, dat hij had gespaard voor een
gedroomd hotel op een berg in Zwitserland. Hij schakelde de hulp in
van andere bedrijfjes van zijn freelancerswerkplek Harlem Legacy
door middel van crowdfunding, toen nog een onbekend fenomeen.
Als hij 50.000 flesjes had verkocht, zou hij hun vrijwillig gewerkte
uren alsnog uitbetalen.

Toen ging het ineens snel. Tien maanden na de flashmob werd de
eerste Dopper gelanceerd. Inmiddels heeft het bedrijf een omzet
van 1,8 miljoen en gaat de verkoop richting het miljoenste flesje.
Vooral het ‘waarom-verhaal’ doet het goed, zegt Everaarts. Hij
legt op allerlei congressen en events als TEDx uit waarom petflessen
moeten worden vervangen.

Naast een bv heeft Dopper ook een stichting en is daarmee een
social enterprise. “Dat voelde beter”, verklaart Everaarts. Vijf
procent van de netto-omzet gaat standaard naar drinkwaterprojecten
in Nepal en educatieprogramma’s in westerse landen over
plastic afval en veilig drinkwater. Alle Doppers hebben bovendien
vijf jaar garantie en binnenkort een Cradle to Cradle-certificaat.

 

Iconisch dopje
Bijna had Everaarts het
schotelvormige dopje van
Van Remortels ontwerp
overboord gegooid. Het was
niet functioneel en iemand had
geroepen dat het deed denken
aan een kolfapparaat. Gelukkig
kwam hij tot inkeer. “Zonder die
iconische vorm hadden we geen
bekroning van de Red Dot Design
Awards gekregen en waren we
nooit zo succesvol geweest.”

 

Customizen
Het ontwerp biedt naast het
Dopperlogo ook een plekje voor
het logo van bedrijven die met
het weggeven van Doppers een
groen imago willen uitdragen.
Inmiddels kan iedereen het
flesje customizen, vertelt
Everaarts: “Met een foto van
je schatje of een mooi uitzicht
op zee.”

 

Extra antileklaagje
Om het flesje zo eenvoudig en
duurzaam mogelijk te houden,
ontwierp Van Remortel
de Dopper zonder extra
antilekringen in de dop en het
bekertje. Maar de onvoorziene
millimeters krimp tijdens
het spuitgieten schopten
het zorgvuldig uitgedachte
sluitingsmechanisme in de war.
De ringen zijn er daarom toch
gekomen.

Standaard maat
De Dopper was eerst langer
en slanker, maar Everaarts
was bang dat hij dan niet meer
in de schappen, vulapparaten
en damestassen zou passen.
Daarom werd de Dopper korter
en wijder. Hij is nu ietsje dikker
dan een petfles, omdat de
duurzame wanddikte meer
ruimte in beslag neemt.

 

Gepubliceerd in Sprout